Strandwandeling De Panne op zaterdag 22 november 2008 | SWG - De Belgische StrandWerkGroep

Strandwandeling De Panne op zaterdag 22 november 2008

Forums: 

[b:fcc07f2fa8]Zaterdag 22-11-2008: Strand De Panne: Van De Rampe tot aan de zeilwagenclub; en vanaf De Rampe tot aan de zeelaan.[/b:fcc07f2fa8]

Er was een krachtige tot zeer krachtige wind vanuit de zee (Noordwesten). De zee begon juist terug te trekken. Er lagen zoals op donderdag veel riemwieren met daarop het boompjeswier (Callithamnion roseum). Ook het knotswier was zeer talrijk met daarop het kleine buiswier (Polysiphonia lanosa). Ook blaaswier en Japans bessenwier lagen verstrengeld tussen het riemwier. De hoge golven produceerden veel schuim. Dit verschijnsel hebben we normaal in het voorjaar! De wind die uit het Noordwesten kwam blies het schuim over de pakketten wier samen met zand. Het was moeilijk zoeken tussen het wier! Ik vond het borstbeen met daaraan de vleugels van een houtsnip en ook van een volwassen drieteenmeeuw. Een spreeuw lag dood aan de vloedlijn.

De rugschilden van de zeekat waren zeer talrijk. Op 100 rugschilden waren er 81 begroeid met het groenwier Enteromorpha sp.

Ik vond slechts 2 rugschilden van de sierlijke zeekat met een lengte van 52,62mm en een breedte van 16,60mm. Ze waren beide lichtjes geschonden. De chitineuze rand ontbrak. Beide schildjes hadden een groenige aanslag, afkomstig van het groenwier Enteromorpha sp.

Het aantal eikapsels van de stekelrog bedroeg: 9. Van de hondshaai vond ik 27 eikapsels. Alle eikapsels (6 weggegeven) heb ik thuis gedurende twee dagen geweekt en daarna gemeten. Bor (1998) schrijft dat de eikapsels na 24uur weken hun oorspronkelijke maten hebben.. Zie hier een overzicht. De maten heb ik genomen zoals op bijgevoegde tekening.

Overzichtstabel:
[url]www.strandwerkgroep.be/documents/forum/eikapselsmaten.xls[/url]

Merkwaardig is dat het eikapsel met de grootste lengte, de kleinste breedte heeft. Vandaar dat de verhouding lengte, breedte zeer groot is. De lengte ligt tussen 45,62 mm en 59,94mm. De breedte ligt tussen 18,25mm en 23,86mm.

Overzichtsfiguur:
[url]www.strandwerkgroep.be/documents/forum/eikapsel.jpg[/url]

In 1948 geeft Lucas als maten 55mm x 23mm
In 1956 geeft die zelfde Lucas volgende maten: 58(49-70)x23(15-30)mm
In 1979 geeft Lacourt 60mm x 25mm
Wheeler (1969) als Lythgoe (1976) geven als maten 50-65x20-30mm

Dit is een lijst om te vergelijkingen met mijn waarden van andere auteurs.

Groeten,

René