strandwandelingen op 20-11-2008 | SWG - De Belgische StrandWerkGroep

strandwandelingen op 20-11-2008

Forums: 

Dag allemaal,

[b:67d4d5a775]Donderdagmorgen 20-11-2008: een strandwandeling vanaf De Rampe tot aan de Franse grens.[/b:67d4d5a775]
Onmiddellijk zag ik een vloedlijn met veel wieren. Overheersend gaat om riemwier; daarnaast knotswier, Japans bessenwier en blaaswier. Er lagen opvallend veel rugschilden van de zeekat. Dat was lang geleden. Waarom ze niet even tellen. Zo bekijk je alle rugschilden en ik hoopte enkele andere sepia rugschilden te vinden.
De vloedlijn lag ook vol met kleine bolletjes. Toen ik die probeerde tussen mijn vingers plat te drukken, ging dat heel gemakkelijk. Ik denk dat het gaat om een soort gestold frituurvet.
Rugschild van zeekat 874
Rugschild van gedoornde zeekat 1
Rugschild van sierlijke zeekat 1
Eikapsel hondshaai 13
Eikapsel stekelrog 5
Zeeklit 1

[b:67d4d5a775]Donderdagnamiddag 20-11-2008: een strandwandeling vanaf De Rampe tot aan Koksijde-Bad.[/b:67d4d5a775]
Waarom niet eens de andere kant controleren. Voor het centrum van De Panne lag er heel wat minder wier, maar wel dezelfde soorten. Ook het aantal rugschilden was opmerkelijk minder. Eens buiten De Panne verminderde de aantalen nog meer. Voor Sint Idesbaldus lag er een dode volwassen Jan van Gent. In zijn poot had hij een grote vishaak.
Rugschild van zeekat 190
Rugschild van sierlijke zeekat 1
Eikapsel van hondshaai 11

Ik keerde met de tram naar De Panne terug. Ondertussen was het water aan het opkomen. Toen ik op het strand kwam ter hoogte van het Leopold I monument zag ik een aanspoelende lijn van riemwier. Dit aanspoelsel zou ik maar eens controleren. Nu zag ik grote brokken vet die aanspoelden.
Ik wandelde vanaf De Rampe tot aan de zeelaan van De Panne.
Op dit korte stuk telde ik 85 rugschilden van de zeekat. Dat belooft voor de telling van vrijdag.

Groeten,

René