Strandwandeling na de zomerstorm van zaterdag 25 juli 2015 | SWG - De Belgische StrandWerkGroep

Strandwandeling na de zomerstorm van zaterdag 25 juli 2015

Forums: 

[b:ed1dc26580]Maandag 27 juli 2015 van 14.30 tot 17.00u een strandwandeling vanaf het Leopold monument tot ter hoogte van het Vissersdorp. Het was laag water om 16.58u.[/b:ed1dc26580]
[b]René Billiau
Na de zware julistorm van zaterdag 25 juli 2015 deed ik een strandwandeling. De hoogwaterlijn was helemaal ondergestoven door de sterke westenwind van 5 à 6 beaufort. Dan maar naar de laagste vloedlijn getrokken. De aanwezigheid van een groot aantal meeuwen wees erop dat de tafel rijkelijk gedekt was. Hier volgt een opsomming van mijn waarnemingen.
Slibanemoon: 1000den; enkele gewone en kleine heremietkreeften, verschillende zagers, tientallen gewone slangsterren, een otterschelp met nog vleesresten, enkele schelpkokerwormen die dubbel zo breed zijn als diegene die we anders gewoon zijn.
Er lagen ok vele strandkrabben en gewone zwemkrabben, drie breedpootkrabben en één rugschild van de Noordzeekrab. Verscheidene gewone zee-appel, zeeklit 3; een levend grote strandschelp, bewoont door een vrouwtje erwtenkrab. Ik vond ook twee levende kokkels, in de ene zat een vrouwtje erwtenkrab en in de andere een vrouwtje en een mannetje erwtenkrab.
De lijst gaat verder met 16 levende Amerikaanse boormossels en 50 levende witte boormossels. Ik heb niet gericht gezocht naar beide boormossels. Ik veronderstel dat er een veelvoud aan boormossels lagen. Het is de eerste keer dat ik levende witte boormossels vind. In één van de witte boormossels vond ik een wijfje harig porceleinkrabbetje.
Ik vond ook een 70-tal messcheden zelfs met vleesresten, één fluwelen zeemuis en één Filipijnse tapijtschelp. Hier komt nu de lijst met de gewone soorten: Amerikaanse zwaardschede, nonnetje, zaagje, gevlochten fuikhoorn, wulk, wenteltrapje priktolhoren, gewone schaalhoren, gewone tapijtschelp, witte dunschaal, tere- en rechtsgestreepte platschelp, één zeester, vele goudkammetjes, ….
We kunnen spreken van een rijk gedekte tafel met toch een aantal bijzondere soorten.