Strandwandeling op 29 en 30 november 2008 | SWG - De Belgische StrandWerkGroep

Strandwandeling op 29 en 30 november 2008

Forums: 

Dag allemaal,

[b:46e239657a]Zaterdag 29-11-2008: strandwandeling: De Rampe tot aan Zeilwagenclub (De Panne)[/b:46e239657a]Wijde mantel 1 levend.
Eikapsel stekelrog 2
Grote strandschelp 2 levend. Één met 1v erwtenkrab
Blaascelpoliep algemeen
Ensis arcuatus 7
Gemarmerde krab 1v
Grijze zwemkrab 1v
Gewimperde zwemkrab 1m
Eigenlijk was ik gekomen om te zoeken naar hooiwagenkrabben. Waren er opnieuw aangespoeld?
Hooiwagenkrab 22
Er waren 11 wijfjes; twee met eieren (24 en 10 eieren)
Er waren 11 mannetjes maar drie kon ik niet meten. Ze waren te veel geschonden.

[b:46e239657a]Zondag 30-11-2008: strandwandeling: De Rampe tot aan de Westelijke slufter (De Panne).[/b:46e239657a]
Eikapsel stekelrog 2
Eikapsel hondshaai 1
Zeespriet 1
Bladachtig hoornwier 3
Foeragerende schooleksters 71
Foeragerende Geelpootmeeuw 1
Hooiwagenkrab 20
Ik vond pas hooiwagenkrabben vanaf het vissersdorp.
Er waren 9 wijfjes, geen enkele met eitjes.
Er waren 7 mannetjes.
Er waren 4 hooiwagenkrabben zo geschonden, dat ik ze niet kon meten en het geslacht niet kon bepalen.

[b:46e239657a]Enkele bedenkingen:[/b:46e239657a]In het totaal heb ik 95 hooiwagenkrabben gevonden. Er zijn 45 mannetjes en 44 vrouwtjes gevonden. Zes vrouwtjes dragen eieren. Zes hooiwagenkrabben kan ik niet meten en het geslacht niet bepalen.

Ik weet niet als er al ooit zulke grote strandingen aan de Vlaamse kust hebben plaats gevonden. Marie-Thérèse meldt mij dat ze op 29-7-2-1994 één exemplaar gevonden heeft in De Panne en op 31-8-1996 ook één exemplaar in Koksijde.

De gemiddelde lengte van de maantjes bedraagt 13,05mm van de vrouwtjes 14,54mm.

De grootste lengte van de maantjes is 19,42mm van de wijfjes 20,32mm.

De kleinste lengte van de mannetjes bedraagt 7,74mm, bij de wijfjes 6,77mm.

In mijn geraadpleegde literatuur spreekt men van een grootte van 2mm, andere van 2,5mm. Ik weet niet hoe ze aan zulke resultaten komen. Waarschijnlijk wordt er veel van elkaar afgeschreven zonder te controleren; of ze hebben nooit de kans gehad om de lengte te controleren.
Waarschijnlijk zou het beter zijn een minimum en maximum waarde aan te geven.

Mijn resultaten:
7,74mm < hooiwagenkrab man < 19,42mm met een gemiddelde van 13,05mm.
6,77mm < hooiwagenkrab vrouw < 20,32mm met een gemiddelde van 14,54mm.

Het abdomen van de wijfjes heb ik met de binoculair even nader bekeken. Bij jonge wijfjes ligt het abdomen zoals bij de mannetjes geheel onder het lichaam geslagen. De pleopoden, bij de jonge wijfjes, zijn niet sterk ontwikkeld. Bij de volwassen vrouwtjes zijn ze zeer lang en sterk behaard.
Tweehonderd eieren heb ik als maximum geteld, maar er is nog ruimte genoeg om nog meer eieren te herbergen. Hoeveel eieren ze maximum kunnen dragen heb ik niet gevonden.

Tot hier mijn wedervaren met de hooiwagenkrab. Ik zet enkele foto’s op website van de strandwerkgroep.

Groeten,

René